איך נלמד ילד חשיבה עצמאית

כשאנחנו ההורים מציבים גבולות לילדים שלנו, אנחנו בעצם מאפשרים להם כבחירה איך לפעול נכון עבור עצמם. אני אתן דוגמה מחיי היום יום של כמעט כל משפחה שמגיעה אליי להדרכת הורים של איך מעמידים גבול, ומתוך זה תוכלו להבין כמה משמעותית הדרך בה אנחנו מעניקים גבולות אל עבר חשיבה עצמאית ובונה עבור הילדים שלנו:

"כל היום אני בוויכוחים שיעשה את מה שאני מבקשת! הכל בוויכוחים! הכל בצעקות! הוא לא מקשיב לי! עד שאני לא יוצאת מהכלים וצועקת הוא לא עושה מה שצריך לעשות. מקלחת, שיעורים, להתארגן בבוקר בזמן, להפסיק לריב עם אח שלו, לא לעשות שטויות בבי"ס עם החברים והמורים. נמאס לי לקבל כל שבוע טלפון מהמורה. אני מותשת. רוצה שהוא יפסיק להיות הילד הבעייתי. רוצה להנות ממנו ולהפסיק להילחם וללכת לישון מתוסכלת כל יום מחדש.  נמאס לי לריב עם בעלי כל יום מחדש בגלל הילדים"

אלה דוגמאות מעטות שחוזרות על עצמן בפנייה של ההורים שפונים אליי להדרכת הורים. אז בואו ניקח מתוך כל הקשיים האלה סיטואציה אחת, ונלמד איך אנחנו יכולים להביא לשינוי של הילד לעשות את מה שאנחנו מבקשים בלי הוויכוחים והמלחמות שאנחנו רגילים אליהם. בואו נלמד את הילדים שלנו לבחור לפעול נכון לטובת עצמם ולא מתוך מקום שהם עושים בשבילינו מה שאנחנו מבקשים אלה כי נכון להם לעשות את מה שאנחנו מבקשים.  הדרך היא קודם כל להציב גבול לילד, להביא אותו להבנה מה אנחנו מצפים שיעשה ולא מתוך וויכוחים ומריבות- להביא את הילד לבחור לפעול נכון עבור עצמו ובלי המלחמות והייאוש שלנו ממנו ומעצמינו:

אל עבר חשיבה עצמאית

הכניסה למקלחת: אנחנו עושים הכנה מראש ותאום ציפיות לגבי מה שאנחנו רוצים שיקרה: "אני מצפה ממך לסיים…. ולהיכנס להתקלח עד השעה …. במידה ותבחר לא להיכנס להתקלח בזמן, זה אומר שאתה בוחר להפסיד היום את הסיפור שלפני השינה {לגיל הרך} את זמן המסך שלך מחר {לגיל הבוגר}" אחרי שהצבנו את הגבול הברור = סמכות הורית, עשינו הכנה מראש = תאום ציפיות, והעמדנו את הבחירה = העמדת הגבול וממש השתמשנו במילה בחירה, אנחנו בעצם מביאים את הילד להבנה שלא משנה מה יבחר- לטוב ולהפסד, זה כבר שלו ולא שלנו.

כשיבחר נכון עבור עצמו {לא להפסיד} זה יהיה אך ורק לטובתו ולא בגלל שאנחנו אמרנו {או צעקנו}, ועל זה נעצים אותו בבחירה הנכונה שלו עבור עצמו: "כמה נעים שבחרת נכון עבור עצמך, נכנסת להתקלח בזמן ולא להפסיד….."

אבל, מה יקרה כשיבחר {לפחות בפעם הראשונה} בבחירת ההפסד? אווווו אז באה הלמידה. כשאנחנו נעמוד מאחורי הבחירה אותה העמדנו וניישם עם האמירה: "אז אני מבינה שבחרת לא להיכנס להתקלח בזמן ובחרת להפסיד….." אנחנו נביא אותו להבנה שהוא זה שבחר להפסיד, שהכדור בידיים שלו בבחירה בנכונה עבור עצמו כדי לא להפסיד בפעם הבאה. ואז אחרי שיישמנו את בחירת ההפסד שלו עבור עצמו, וכמובן אחרי שיירגעו הרוחות, נשאל אותו איך הרגיש עם הבחירה אותה בחר? כשיענה "לא נעים/מתוסכל/לא כייף/מעצבן" נוכל לשאול אותו: "אז מה נכון לך לבחור אחרת עבור עצמך בפעם הבאה כדי לא להפסיד…..?" ואז יענה מה נכון לו לבחור נכון לפעם הבאה.  

ילדים הם אינטרסנטים! תמיד יבחרו נכון עבור עצמם. תמיד ירצו לצאת מורווחים עבור עצמם ולכן עלינו ללמד אותם איך החיים מנהלים- שאנחנו בוחרים להתנהג בצורה מסוימת יש לזה השלכות, כשאנחנו לומדים לבחור עבור עצמינו נכון נביא לתוצאה של רווח עבור עצמינו. משם תבוא הלמידה של חשיבה עצמאית ובחירות נכונות עבור עצמו גם בבית וגם בחברה.

מה אומרת בחירה נכונה

כשיבחר נכון עבור עצמו ילמד שלכל בחירה בחיים שלנו יש תוצאה. שלכל בחירה יש אפשרויות נוספות של בחירות. שבחירה היא בידיים שלנו. כשאנחנו יודעים לבחור נכון, או פחות נכון עבור עצמינו אנחנו בעצם לומדים כל פעם מחדש שהכדור תמיד בידיים שלנו ורק אנחנו נוכל לשנות. כשאנחנו נלמד כל פעם מחדש לבחור נכון עבור עצמינו כתוצאה מבחירה לא נכונה שעשינו נוכל לשנות עבור עצמינו ולא להישאר מתוסכלים שוב ושוב. ובסופו של דבר בחירה היא הכל בחיים! היא הכוח שלנו לדעת מה נכון לי ועבור עצמי בכל רגע נתון בחיים שלי!

מאיזה גיל אנחנו לומדים חשיבה עצמאית

כבר מגיל מאוד צעיר אני לומד לבחור את הבחירות הנכונות שלי עבור עצמי, גיל שנתיים- גיל המרי הראשון הוא הגיל בו אני מתחיל להבין את היכולות שלי בעולם ואז כבר מתחילה הלמידה של בחירת שלי עבור עצמי.  לבחור את הרווח וההפסד שלי מתוך הבחירות אותן אני עושה, להיות מסוגל לחשוב עצמאית מה הבחירות שלי עבור עצמי כדי להיות מסופק מהבחירות שלי ולהביא את עצמי לשנות את הבחירות הפחות נכונות, ללמוד לבחור נכון עבור עצמי כל רגע מחדש מתחיל כבר מהגיל המאוד צעיר כי ככה למדו אותי ההורים שלי כשהעניקו לי את הגבולות הברורים עוד כשהייתי תינוק.

מה אומר עבורכם

  • לימוד חשיבה עצמאית?
  • הצבת גבולות בבית?
  • הענקת כלים לילדים שלכם לחשיבה עצמאית?

מרגישים שאתם צריכים הכוונה וידע בלימוד לחשיבה עצמאית את הילדים שלכם?

השאירו פרטים בתחתית הדף

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

ידיים מחזיקות וכמעט עוזבות

גמילה ומודעות גוף

לרוב אנחנו מתחילים גמילה לילדים שלנו עוד לפני שעבדנו איתם על מודעות גוף והבנה איך מקשיבים לגוף שלנו. מודעות גוף היא בעצם ההקשבה שלנו לכל

קרא עוד »
תינוק ישן בנינוחות

מחזור שינה

מה בעצם אנחנו יודעים על משמעות מחזור שינה? מהם מחזורי השינה? מהו אורכו של מחזור שינה? מה קורה בין מחזור שינה אחד למחזור שינה שבא

קרא עוד »

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email