מחזור שינה

מה בעצם אנחנו יודעים על משמעות מחזור שינה? מהם מחזורי השינה? מהו אורכו של מחזור שינה? מה קורה בין מחזור שינה אחד למחזור שינה שבא אחריו? מה בעצם אנחנו צריכים לדעת על מחזורי השינה של התינוק שלנו כדי שנעזור לו לישון שינה טובה יותר, איכותית יותר ולאורך יותר מחזורי שינה? כל השאלות האלו הן שאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו עוד לפני שאנחנו בכלל מביאים תינוק לעולם. ולמה? כדי שנוכל להביא את התינוק שלנו ללמוד הירדמות עצמאית- מה שיביא בהמשך לידע שלו בגיל הצעיר והבוגר לדעת לעבור מחזורי שינה בצורה עצמאית וללא הצורך בעזרה שלנו ההורים.

מהו בעצם מחזור שינה

מחזור שינה הוא אחד מהשלבים הרבים של השינה שלנו. אורכם של מחזורי השינה נעים בין 40 דקות אצל תינוק ועד לשעה ועשרים בקרב אנשים בוגרים. מחזור שינה הוא בעצם פרק הזמן בו השינה שלנו היא עמוקה ואיכותית וגם אם יהיה גורם חיצוני שעלול להפריע לנו בשינה, בתוך מחזור שינה הסבירות שאותו גורם יפריע לנו נמוך, אלא אם כן יהיה משמעותי ביותר כמו רעש מאוד מאוד חזק.

המעבר בין מחזור שינה אחד לשני מתאפיין בהתעוררות של שברירי שניות שבו אנחנו בסוג של ערות ושינוי תנוחה, התכסות, הורדת הסמיכה מעליו או אפילו ההבנה שאנחנו צריכים לשירותים. המעבר בין מחזורי השינה בעצם מביא אותנו למודעות שלנו כלפי הגוף והצרכים שלנו בזמן השינה- מה שלא נרגיש בתוך השינה העמוקה.

מה משמעות מעבר מחזור שינה אצל תינוק

מה בעצם מאפיין מעבר מחזור שינה אצל תינוק שיש לו חוסר ידע בהירדמות עצמאית? [ממליצה לגשת למאמר על הירדמות עצמאית כדי להבין משמעות הירדמות עצמאית ואיך נלמד תינוק הירדמות עצמאית כבר מיום היוולדו]. תינוק שאין לו את הידע להירדם בצורה עצמאית, ותלוי בגורמי תלות כמו הנקה, אכילה מבקבוק, הרדמה על הידיים וכ"ו, וככל שהזמן יעבור והתינוק ויגדל, אנחנו נתקל ביותר ויותר התעוררויות בין מחזורי השינה מאחר וגורם התלות לו הוא זקוק לו יהיו בנמצא במעבר בין מחזורי השינה והתינוק יתעורר וידרוש את אותו גורם תלות לו הוא זקוק ואליו הורגל, כדי להצליח להירדם מחדש.

מעבר מחזורי שינה בצורה עצמאית

מה בעצם אנחנו ההורים כולים לעשות כדי לעזור לתינוק להצליח לעבור בעצמו מחזורי שינה ללא עזרתינו? המטרה שלנו כהורים ללמד את התינוק הירדמות עצמאית ויכולת מעבר מחזורי שינה לבד וללא הצורך בנו או בגורם חיצוני, כך שיצליח לישון כמה שיותר איכותי ויהיה מסוגל לעבור מחזורי שינה לבד הוא המפתח להצלחה של תינוק לישון רצוף וללא התעוררות בין מחזורי השינה.

כשאנחנו ההורים נדע את משמעות המעבר בין מחזורי השינה, נדע את המשמעות של לימוד הירדמות עצמאית את התינוק שלנו עם מתן תשומת לב מלאה לכל צורכי התינוק ובראש וראשונה לא נוותר על חום ומגע. כשאנחנו ההורים נבין כיצד ללמד תינוק מעבר עצמאי של מחזורי שינה, רק אז נוכל להעביר את הידע והלמידה שלנו לתינוק.

אז איך נביא תינוק לעבור מחזורי שינה בכוחות עצמו

תינוק יצליח לעבור מחזור שינה אחד לבא אחריו בכוחות עצמו, אך ורק אם כל צרכיו ימולאו- אוכל, צמא, נוחות הבגדים, נוחות המיטה, נוחות המצעים, התאורה המתאימה לשינה בחדר, טמפרטורת החדר, גורם תלות שהתרגל אליו וחסר לו כדי לעבור מחזור שינה וכ"ו. כשכל אלה יהיו טובים ונכונים אישית לתינוק שלנו, ולא תהייה סיבה של התעוררות בין מחזורי השינה של אחד מאלו ויותר, רק אז יצליח התינוק לעבור בין מחזור אחד לשני מבלי להתעורר ולבקש מאיתנו לתת לו עזרה במעבר בין מחזורי השינה.

דוגמא להתעוררות שכיחה בין מחזורי השינה

בליווי שלי הורים בתהליך של יעוץ שינה, אני תמיד אוהבת לתת להם דוגמא דווקא על עצמם על מצב של מעבר בין מחזור שינה אחד לבא אחריו. תחשבו על זה: כמה פעמים יצא לכם להתעורר ולהרגיש שעוד שנייה הפיפי בורח לכם או שממש קר לכם, ואתם שואלים את עצמכם איך הצלחתם להמשיך לישון עם אותו מצב של פיפי מציק או שקר לכם כ"כ ועדיין לא התעוררתם בשלב מוקדם יותר.

אז התשובה לכך היא שכשאנחנו בתוך השלב של השינה העמוקה יותר, אנחנו לא מרגישים מה שקורה לנו בגוף, אבל ברגע שאנחנו עוברים בין מחזור שינה אחד לבא אחריו, אנחנו במודעות לגוף שלנו ובמידה ומשהו יציק לנו כמו הפיפי או הקור, ולא ניתן להם מענה סביר להניח שלא נצליח לחזור ולהירדם ואז או שנקום לעשות פיפי או שנכסה את עצמינו ורק אז נחזור להצליח להירדם מחדש.

אז איך את מוצאת את עצמך יודעת ללמד את התינוק של לעבור בצורה עצמאית מחזורי שינה? רוצה עוד פרטים וידע? השאירי פרטים בתחתית הדף.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email