גורם תלות להירדמות התינוק

גורם תלות הוא גורם חיצוני שהתינוק רגיל אליו כדי להיכנס למצב של הירדמות. לאורך הזמן בעבודה שלי עם הורים שפונים אליי לתהליך ליווי של יעוץ שינה, פגשתי וממשיכה לפגוש סוגי גורמי תלות רבים ושונים בהם נאחז התינוק כדי להביא את עצמו להירדם, מה שמביא לאורך זמן את התינוק לחוסר ידע ולמידה הירדמות עצמאית. גורמי תלות יכולים להיות כמעט כל דבר אפשרי שאנחנו יכולים לחשוב עליו שהתינוק זקוק לו כדי להצליח להירדם, ואלה הגורמים לחוסר ידע בהירדמות עצמאית.

גורמי התלות העיקריים שאותם אני פוגשת בשיחות הראשונות שלי עם הורים הם לרוב: הירדמות תוך כדי הנקה, תוך כדי אכילה מבקבוק, הרדמה על הידיים עם או בלי נדנוד, הרדמה בתוך מנשא, בקפיצות על כדור פיזיו, בעגלה, בנסיעה ברכב, הרדמה בליווי רעש לבן, מובייל מנגן ברקע, הרדמה בעיטוף ועוד.

מה מביא את התינוק לחוסר ידע בהירדמות עצמאית

תינוק מיום היוולדו בעצם לומד את כל הידע שלו בחיים מאתנו ההורים. כדי שתינוק ילמד להירדם בכוחות עצמו = ידע ולמידת הירדמות עצמאית, אנחנו ההורים צריכים ללמד אותו איך הוא יכול להירדם עצמאית. במידה ואנחנו מלמדים אותו להשתמש בגורם תלות כלשהו אנחנו בעצם מונעים ממנו את הידע שהוא זקוק לו כדי ללמוד הירדמות עצמאית ומביאים למצב של חוסר ידע בהירדמות עצמאית.

בעיקרון כל דבר אותו נעשה עם התינוק כבר מיום היוולדו בעולם יביא אותו ללמידה מה הוא יכול או מסוגל לעשות וכך גם לגבי לימוד היכולות והמסוגלות שלו לגבי אופן ההירדמות שלו. תינוק שהורגל להירדם תוך כדי הנקה לא ידע להירדם באופן עצמאי אם לא נלמד אותו אחרת- הוא תמיד ידרוש את ההנקה כדי להצליח להירדם. תינוק שנירדם תוך כדי נדנוד בתוך המנשא או קפיצות על כדור הפיזיו ידרוש תמיד את המנשא או הקפיצות על הפיזיו שהורגל אליהן כדי להיכנס למצב של שינה וכן הלאה.

הצורך ההכרחי של תינוק בחום ומגע

בעיקרון תינוק מיום היוולדו זקוק לחום גוף, למגע, לחיבוק, לריח של האם, לשמוע את דפיקות הלב של האמא כדי להרגיש את השייכות שלו לעולם- זה מה שהכיר במשך 9 חודשים בהיותו ברחם וזה מה שאנחנו חייבים להמשיך ולאפשר לו גם כשנולד כדי ליצור את תחושת השייכות והרוגע שלו בעולם שמחוץ לרחם. אז בעצם גורמי התלות עליהם דיברנו קודם הן לחלוטין חלק רצוי ובלתי ניפרד מהצורך של התינוק. המטרה שלנו היא בעצם לדעת איך אנחנו- האימהות בעיקר, נצליח גם לאפשר לתינוק את החום והמגע ההכרחי לשם התפתחות ריגשית ופיזית נכונה ועדיין לא לפגוע בלמידת ההירדמות העצמאית שלו. ואגלה לכם סוד זה לחלוטין אפשרי! רק אם נדע את הנוסחה קודם לכן.

לימוד תינוק כבר מיום היוולדו בהירדמות עצמאית

אז אחרי שהבנו שחום ומגע הכרחיים לתינוק מיום היוולדו ובכלל, עכשיו עלינו להבין איך אנחנו ההורים יכולים לאפשר לתינוק גם לקבל את החום והמגע שזקוק להם ובמקביל בלי לפגוע בצורך הזה גם נצליח להביא את התינוק לרכוש את הידע בהירדמות עצמאית. בשביל להביא את עצמינו ואת התינוק למצב האופטימלי הזה, עלינו להכיר את השלב הראשון של השינה.

שלב הציפה

השלב הראשון של השינה ניקרא שלב הציפה– שלב שאורכו נע בין רבע שעה לעשרים דקות, בו אנחנו נמצאים במצב שאנחנו כביכול נראים ישנים לחלוטין, עיניים עצומות, קצב נשימות איטיות, הגוף במצב רגוע ונינוח והמראה של הגוף משדר "אני ישן". בשלב הזה כל דבר שיהווה גורם מפריע כמו רעש חזק יכול להביא להתעוררות מחדש. בשלב הזה אנחנו בעצם עדיין לא ישנים- הגוף רק מכין את עצמו לצלילה לשינה העמוקה יותר וכל דבר שנעשה אנחנו עדיין במצב מודע והבנה של מה שקורה לי, לגוף שלי וסביבי. בשלב הציפה אנחנו בעצם מלמדים את התינוק להירדם הירדמות עצמאית.

דוגמא לעבודה על גורם תלות של הירדמות תוך כדי הנקה

אז אם אנחנו מניקות את התינוק כמעט לפני כל הרדמה, אנחנו בעצם מאפשרות לו את כל המגע והחום שהוא זקוק לו שעליו דיברנו קודם לכן. אנחנו מאפשרות לתינוק לאכול ולשבוע כדי שהשינה שלו תהייה איכותית וטובה ותמשיך לאורך זמן, ועכשיו כשאנחנו מבינות מה משמעות שלב הציפה כאן אנחנו בעצם יכולות להביא את התינוק ללמוד הירדמות עצמאית מבלי למנוע את החום והמגע שלו הוא זקוק.

בשלב של ההנקה שלנו את התינוק, אנחנו מאפשרות לו לאכול ולינוק כמה שרק צריך. ברגע שאנחנו רואות או מרגישות האטה בקצב המציצה את הפטמה, אנחנו בעצם מבינות שהתינוק בשלב הסופי של האכילה שלו. כאן אנחנו מנתקות אותו מהפטמה ומחכות לראות את התגובה- במידה וממשיך להיראות ישן אנחנו מרימות לגרפס, ואז מניחות מיטה. במידה ומתעורר ומראה סימנים שזקוק שוב לפיטמה להמשך אכילה אנחנו מחברות מחדש.

המטרה היא להביא למצב של ההנחה במיטה היא לא יותר מחמש עד עשר דקות מהרגע שסיים לינוק, כך שהתינוק נימצא עדיין בשלב הציפה ולא ניכנס לשלב השינה העמוקה יותר. פה בעצם אנחנו מביאים אותו למצב שהוא לומד להירדם הירדמות עצמאית בתוך שלב הציפה מבלי להביא אותו לצורך של גורם תלות חיצוני בהירדמות שלו. כמובן שכך גם לגבי כל גורם תלות חיצוני אחר- אנחנו נאפשר אותו עד השלב בו התינוק מתחיל לנמנם ולהיכנס למצב הציפה ושם נעצור, ניתן לו עוד מספר דקות באותו מצב ורק אז נניח אותו במיטה.

רוצה לשמוע עוד על לימוד הירדמות עצמאית? השאירי פרטים בתחתית הדף.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

ניהול רגשות בזוגיות

ניהול רגשות בזוגיות

איך ניתן ליישם ניהול רגשות בזוגיות? כמה אתם מיישמים ניהול רגשות בזוגיות שלכם? כמה אתם מוצאים את עצמכם מבררים עם עצמכם את הרגש שמפעיל אתכם?

קרא עוד »
לימוד הירדמות עצמאית

לימוד הירדמות עצמאית

לימוד הירדמות עצמאית – חשיבות ומשמעות לא מעט הורים שפונים אליי ליעוץ שינה או להדרכת הורים שמשולבת בייעוץ שינה, מגיעים ממקום של ייאוש ומבקשים עזרה

קרא עוד »

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: