מאמר אורח
דיכאון אחרי לידה – סיבות וטיפול אפשרי

דיכאון לאחר לידה

לידה של תינוק היא שמחה עצומה והתחלה חדשה ומשמעותית לאחר תשעה חודשי היריון קלים או מורכבים. זמן קצר לאחר הלידה עצמה שהיא מאמץ פיזי ונפשי גדול, האישה משתחררת מבית היולדות וכבר אמורה להיכנס לעניינים היום יומיים. זהו מעבר חד ולא פשוט, נשים רבות מעוניינות לנוח לאחר הלידה, להתרגל לרעיון האימהות במיוחד כשמדובר בלידה ראשונה. אך אורח החיים הוא זה שמכתיב את הקצב ולכן מהר מאד היא מוצאת את עצמה מטפלת בתינוק, משתדלת להרגיע, להניק ולטפל בדברים רבים מסביב כמו השלמת ההיערכות להגעתו של התינוק הביתה. יש נשים שהיו מוכנות מאד להגעתו של התינוק, הייתה כמיהה עצומה ללידה ולכן הן נכנסות מהר מאד לעניינים ומתפקדות ללא בעיה. יש גם נשים אחרות שאף על פי שהן היו מוכנות לכך, הן נכנסות למצב של דיכאון בדרגות שונות.

כאשר אישה נכנסת למצב של דיכאון אחרי לידה, ההתנהגות שלה משתנה. הדבר תלוי ברמת הדיכאון, אם מדובר בדיכאון קל, או חלילה דיכאון ברמה גבוהה. במקרים רבים היא הופכת לאפאטית, אינה מעוניינת לטפל בתינוק כלל, מסתגרת בתוך עצמה ואף אינה אוכלת כראוי. במצבים הללו היא זקוקה לטיפול רפואי כדי לאבחן שהיא בדיכאון ומהי דרגת החומרה שלו. בהתאם לכך, יציעו לה לבצע טיפולים שונים שהוכחו כיעילים לטיפול בדיכאון כמו לדוגמה טיפול קוגנטיבי התנהגותי אשר מסייע לאישה לאט לאט לצאת מהמצב שאליו היא נקלעה. האישה הגיעה למצב זה ללא תכנון מוקדם, או רצון להיות שם ולכן קיימת חשיבות לסייע לה ככל האפשר כדי שתוכל לחזור לחיים נורמטיביים.

התמודדות עם דיכאון אחרי לידה 

טיפול CBT מעניק ליולדת תמיכה רגשית מלאה על ידי מומחה לפסיכותרפיה אשר מכיר בתחושות שלה ומסייע לה בדרכים שונות להתמודד עם דיכאון אחרי לידה. שיחות העומק כוללות תחומים רבים ונמשכות פרק זמן ארוך גם לאחר שהאישה יוצאת ממצב של דיכאון וחוזרת לעצמה וזאת כדי שלא יהיו שוב מעידות שיחזירו את הגלגל אחורה.

המחשבות של הנשים לאחר לידה 

אחת הסיבות העיקריות למצב של דיכאון, הן המחשבות הרבות אשר מתרוצצות במוחה של האישה לאחר הלידה. המחשבות הללו תוקפות אותה ונמצאות במוחה כל הזמן. מדובר במחשבות שהן ביקורתיות ושיפוטיות ויוצרות מצב שבו האישה כל הזמן אינה מרוצה מהתפקוד ומהעשייה של עצמה, היא מלאה בביקורת שמתמשכת ואינה נגמרת. המחשבות הללו שאינן מסתיימות וכולן הן בקו שלילי משכנעות את האישה שהיא לא בסדר ולכן היא שוקעת בדיכאון שעלול להעמיק.

מסוכנות במצבי דיכאון 

קיים הבדל עצום בין דיכאון קל שאפשר להיפטר ממנו תוך פרק זמן קצר יחסית, לבין דיכאון ברמה גבוהה שעלול ליצור השלכות ארוכות טווח ואף יצריך אשפוז. זו הסיבה שברגע שיש חשש שהאישה נמצאת במצב של דיכאון לאחר לידה יש לאבחן זאת מוקדם ככל האפשר ולהתחיל את הטיפול המתאים. 

הטיפול ביחד עם הדרכת הורים ומתן ידע וכלים פרקטיים להתנהלות ביום יום ועם האתגרים שעולים יעזרו לתת תמיכה מערכתית לאשה ולמשפחה ככלל.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

עוד מהאורחים שלנו

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: