מאמר אורח
ההשפעה של הליך פונדקאות על הזוגיות

הליך פונדקאות הוא בעל אפקט מטלטל וכדאי לדעת איך להתכונן לקראתה

פרי בטן הוא משאת נפשם של כל כך הרבה זוגות חשוכי ילדים, שמנסים במשך שנים להביא ילד לעולם. החוק הישראלי הגדיר את תנאי הליך פונדקאות והנו מאפשר לנשים ולגברים נשואים, בעזרת כמו גם לבני זוג שיש ביניהם חוזה של חיים משותפים, להיעזר באישה שתישא ברחמה את העובר שלהם – זאת לאחר שהוכח כי הם אינם מסוגלים להביא ילד בכוחות עצמם. כדאי להורים לעתיד, הממתינים בכיליון עיניים להכיר מקרוב את התינוק שיוולד, לזכור כיצד גם הם – כבני אדם וכמובן גם כבני זוג האחד של השנייה, עומדים להיוולד אף הם מחדש – ולהתכונן בצורה המיטבית לקראת הפרק המרגש הזה של חייהם. 

האתגרים שמביא עמו הליך פונדקאות אל מערכת היחסים

גם אם נדמה כי הליך פונדקאות בישראל הוא מורכב מאוד בעיקר מהבחינה הבירוקרטית, בסופו של דבר מדובר במכלול של גורמים שיכולים להוות מקור ללחץ, מכאן שהמורכבות והחששות – המלווים כל אחד מבני הזוג באופן טבעי, עלולים לחלחל אל תוך המערכת הזוגית שלהם. למעשה, ספק אם ישנו זוג שמסוגל "לטאטא מתחת לשטיח" את כל הדברים שבאמת מפחידים ולעבור את כל השלבים בדרך, מבלי לעצור ולהתמודד עם השינויים המתרחשים בזוגיות תוך כדי, בין אם באופן יזום ובין אם בלית ברירה, כאשר המצב כבר מורע ועולות ביניהם מחלוקות קשות, המעיבות על טיב הקשר.

לזכור שהתהליך איננו רק גופני אלא שיש לו ביטוי נפשי משמעותי

לפונדקאות יש, לכאורה, משמעות פיזית גרידא והתהליך נועד למי שנתקל בקשיים גופניים – אך ההתמודדות האמיתית מתחילה כשהמשוכות הנפשיות מתחילות לצוץ. זה קורה כאשר מתחיל תהליך ההפנמה, כאשר אישה אחרת שאינה חלק מהמערכת הזוגית ההדוקה, נכנסת למערכת הזו לתקופה מסוימת כשהיא נושאת ברחמה את האוצר היקר ביותר שקיים בעולם, מבחינתם של ההורים לעתיד. 

האתגר הגדול הוא בחוסר השליטה של בני הזוג על התהליך המורכב, הלוטה בערפל הזה, שהם לא יכולים להיות חלק ממנו כפי שראו בדמיונם והם נדרשים להכיר רגשות חדשים, בין היתר להתמודד עם כיבוש היצר של הירידה לפרטי פרטים בכל הקשור להיריון עצמו – שהוא כמובן חלק בלתי נפרד מנפשם, אך לא מגופה של בת הזוג. חשוב להכיר בכך שקיימים חששות, שהם לא צריכים לבייש אף אחד ושהדרך העיקרית למגר את הפחד, היא להסתכל לו בפנים ולראות את המטרה העליונה של התהליך – היוולדו של התינוק – כראשונה במעלה מבחינת חשיבותה. 

כדאי להתייעץ עם איש מקצוע ואם ניתן – לשוחח עם זוגות בסיטואציה דומה

ייעוץ זוגי השופך אור מיוחד על ההשפעות של הליך הפונדקאות על הקשר הזוגי, יסייע לעבור את המשוכות השונות הממתינות בדרך. חשוב לבנות מחדש את התפקיד של "העצמי", בתוך מערכת היחסים, מתוך כוונה לחזק את היכולות האישיות להתמודד עם השינויים והלחצים שהפונדקאות מביאה עמה ובעיקר – לדעת כיצד לשלב כוחות בכדי לעבור את התהליך בצורה טובה ומחוזקת, יחד.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

עוד מהאורחים שלנו

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: