מאמר אורח
טיפול בחרדות של ילדים בשילוב הדרכת הורים

כחלק מהתפתחות הילדים, קיימים מצבים שונים שהם משמעותיים ובעלי השפעה מהותית על הילדים מבחינה רגשית ומנטלית. חלק מהמצבים הם פרי דמיונם וחלק מתקיימים במציאות ומעלים פחד ממשי. בשני המקרים, הילדים עלולים לפתח חרדות ואי שקט פנימי, אשר לעתים יכולים להוביל לצורך בפנייה לכיוון של טיפול בחרדות של ילדים. לרוב, לא מדובר על גורם ספציפי ובהעמקה בהבנת המצב, סביר שנראה מספר סיבות מערכתיות כמו הסביבה המשפחתית, התקשורת עם ההורים, הרגלים שנוצרו, סביבת החברים ועוד..

נכון, חרדות של ילדים הם מצבים טבעיים המתאימים לתהליך הצמיחה שלהם ויכולים לקרות מעת לאת אך כאשר התופעות הופכות לקיצוניות, יש לשקול פניה לאיש מקצוע כדי להעניק לילד טיפול בחרדה ולאפשר לו להתמודד ועבור את התקופה הזו. יחד עם זאת, וחשוב לציין זאת בהתחלה, כי שילוב של הדרכת הורים הוא לרוב אחד האלמנטים המנצחים והמחזקים את התהליך הטיפולי. משום שאין וודאות לגבי מקור אותה חרדה, ומשום שההורים הם העוגן של הילדים בשלבים הראשונים בחייהם, היכולת של ההורים להעניק תמיכה בדמות התנהגות פיזית וורבלית יכולה לקדם את הטיפול ואף לאפשר לילד פורקן מתאים אל מול אותן חרדות. 

הצורך בטיפול מקצועי בחרדות של ילדים 

כאשר ילד סובל מחרדות אפשר לראות כמה סממנים לכך:

בפן הרגשי רואים דאגה מוגזמת, פחד, אותות של מצוקה אמיתית ותחושה של חוסר אונים.

בפן המחשבתי באות לידי ביטוי מחשבות שליליות רבות שחלקן אף טורדניות, קושי בזיכרון ובריכוז.

בפן הגופני רואים אצל הילדים בעיות כמו כאבי ראש, בחילות, דופק מואץ, כאבי בטן, בעיות בנשימה והפרעות בשינה.

בפן ההתנהגותי מבחינים בכך שהילדים מעוניינים להישאר בבית, הם צמודים להורים, אינם מעוניינים ללכת למקומות שאהבו להגיע אליהם בעבר כמו ללכת לבית הספר, לישון אצל בני משפחה או אצל חברים, או לבצע כל פעילות חברתית נורמטיבית אחרת.

כל ילד מראה סממנים מסויימים המותאמים לאישיותו ולסביבה בה הוא חיי. ההורים יכולים לראות את השינוי שקורה בילדם ולנוע לעבר ההדרכה או הטיפול כבר בשלבים הראשונים. מעבר לכך, היכולת לתווך וכאשר ישנה תקשורת פתוחה בין הילד להוריו כבר בשלבים הראשונים, תאפשר את מציאת הפתרון הנכון. 

הפניה לטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, לדוגמא, הוא אחד מהאפשרויות של טיפול בחרדות של ילדים. הטיפול משלב שני אלמנטים חשובים. התנהגות וקוגניציה. יחדיו עם כח אל מול החרדה.  

בנושא הגופני, אחת מהשיטות האפקטיביות והמוצלחות ביותר היא ללמד את הילד להשתמש בטכניקות שירגיעו את סף החרדה שלו. שליטה בגופו באופן עצמוני תעזור להתגברות, להתמודדות ולהתקדמות בהמשך שלבי ההתפתחות.

בנושא המחשבתי קוגניטיבי מנסים בין שאר הכלים, להקנות לילד דפוסי חשיבה שבהם הוא יתמודד עם המחשבות השליליות שמקיפות אותו וזאת על ידי ההשתדלות למצוא דרכים כדי להתמודד עם הסיטואציות הללו בעזרת מחשבות חיוביות, ליצור מהפך וכך לצאת כשידו על העליונה.

בנושא ההתנהגותי, מכיוון שהילד נמנע מלהגיע למצבים שאינם נוחים לו לאור החרדה שלו, מקיימים חשיפה הדרגתית אל מול גורם הפחד. הדרגתית באופן מותאם לקצב וליכולת ההתמודד של הילד כך הוא מפתח תחושת מסוגלות וישנו שיפור בבטחון העצמי. 

בשילוב נכון של תמיכת ההורים, במיוחד לאחר שקיבלו הדרכת הורים, ביחד עם הגורם הטיפולי, הילד יוכל לקבל מעטפת של תמיכה שתאפשר לו לצאת מחוזק מהחרדה בין אם סיבתה קרתה בדמיונו ובין אם קרתה במציאות. 

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

עוד מהאורחים שלנו

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: