לימוד הירדמות עצמאית

לימוד הירדמות עצמאית – חשיבות ומשמעות

לא מעט הורים שפונים אליי ליעוץ שינה או להדרכת הורים שמשולבת בייעוץ שינה, מגיעים ממקום של ייאוש ומבקשים עזרה עם לימוד הירדמות עצמאית. חוסר השינה של התינוק מביא אותנו למצב בו אנחנו לא מצליחים לתפקד כהרגלינו בעבודה, אם יש עוד אחים גדולים בבית אנחנו פחות בקשב וסבלנות כלפי הילדים הנוספים, הזוגיות נפגעת מאחר וגם אנחנו במצב של עייפות מתמדת, גם פחות סבלניים אחד כלפי השני וגם מגיעים למצב של חוסר תקשורת בזוגיות ושלא נדבר על חוסר זמינות, יכולת הכלה או סקס.

לנו ההורים יש את היכולת ללמד תינוק לישון בכוחות עצמו, ממש כפי שלנו ההורים יש את היכולת להביא תינוק להיות זקוק לנו או לכל גורם חיצוני אחר בשביל להירדם: הנקה, ידיים, נענוע, כדור פיזיו, אכילת בקבוק, רעש לבן ועוד לא מעט גורמים שנקראים גורמי תלות שמביאים את התינוק לחוסר יכולת, או יותר מזה חוסר למידה שלו עוד מתחילת חייו של הירדמות עצמאית.

צרכיו של התינוק בראשית חייו

תינוק ביום היוולדו. מעצם היותו ברחם למשך 9 חודשים, כל עולמו זה הריח של האם, המגע, דפיקות הלב, חום הגוף וכמובן ההורים שהם אמצעי הקיום שלו בעולם- אנחנו אחראים לספק לו את כל צרכיו גם הגופניים וגם הרגשיים כדי שיגדל ויתפתח באופן תקין גם פיזית וגם ריגשית, ולרוב, אנחנו ההורים לעיתים נוטים להביא את עצמינו לחוסר ידע איך לקיים את כל הצרכים של התינוק גם הפיזיים וגם הרגשיים ועדיין להביא את התינוק ללמוד הירדמות עצמאית או בכלל עצמאות שלו לאורך זמן.

בתחילת חייו התינוק אכן זקוק התינוק לחום, למגע, לריח ולקרבה לאם מחוץ לרחם עד כמה שאפשר לדמות עבורו את היותו ברחם, ולכן אסור לנו למנוע את הצורך הזה מהתינוק. העניין הוא, שלרוב אנחנו לא יודעים מתי לעשות את ההבחנה מתי התינוק זקוק לנו ומתי אנחנו יכולים "לשחרר" אותו כדי שילמד להירדם בכוחות עצמו, מה שמביא לאורך זמן את ההבנה של התינוק כי אינו יכול להירדם בכוחות עצמו והוא זקוק לנו ההורים כדי להירדם ולא מצליח בכוחות עצמו.

בעצם, ההבנה שלנו היא שאנחנו ההורים אחראים על חוסר הידע של התינוק להירדם, על הצורך של התינוק בנו כדי להביא את עצמו להירדם, ומאחר ואין לתינוק את הידע הזה, לאורך זמן יידרוש את אותו גורם חיצוני אותו רגיל לקבל כדי להירדם גם בהרדמות הראשונה וגם לאורך הלילה במעבר בין מחזורי השינה- מה שיביא לאורך זמן להתעוררות במעבר בין מחזורי השינה. ההתעוררויות המרובות של התינוק הם בעצם הבקשה שלו מאיתנו את העזרה, הצורך שלו מאיתנו לחזור ולהירדם עם אותו גורם חיצוני שהרגלנו אותו אליו, ומאחר ולא יודע כיצד לעשות זאת בכוחות עצמו עלינו לספק לו את אותו גורם חיצוני.

שלב הציפה ומשמעותו בתהליך לימוד הירדמות עצמאית

אחד הדברים המשמעותיים ביותר שעלינו ההורים לדעת כדי להביא תינוק ללמוד הירדמות עצמאית הוא שלבי השינה. השלב הראשון בשינה ניקרא 'שלב הציפה'. שלב הציפה זהו השלב בו התינוק מכין את עצמו לכניסה לתוך השינה. בשלב הציפה שנימשך כ 20 דקות, למראית עין התינוק ניראה ישן- פעילות הגוף יורדת, קצב הנשימות מואט, העיניים עצומות, ויש הרפיה של הגוף. בעצם ניראה כאילו והתינוק כבר ישן, אך שלב הציפה הוא שלב בו התינוק עדיין ער ומודע לכל המתרחש סביבו וכל דבר חיצוני יכול להביא אותו להתעוררות מלאה.

בשלב הציפה אנחנו כביכול נראים ישנים, אבל מבחינת יכולת קליטת המסרים החיצוניים שמסביבנו היא ממש כמעט כמו בזמן ערות. למראית עין הגוף ניראה במצב של שינה אך התפקוד של המוח עדיין בתפקוד מלא כמו במצב ערות, ולכן שלב הציפה הוא השלב בו אנחנו יכולים להביא את התינוק ללימוד הירדמות עצמאית. בעצם מה שנעשה עבור התינוק בתוך שלב הציפה יביא את התינוק להבין את מצבו וילמד אותו להיכנס לתוך שלב השינה העמוקה יותר במצב בו הוא נימצא.

בראשית חייו של התינוק, לרוב ההרדמות את התינוק הן תוך כדי אכילה- אם בהנקה ואם אכילת בקבוק. ויותר מזה, כשאנחנו מאכילים את התינוק זה נעשה על הידיים, עם ניתנת כל הצרכים של הקירבה הפיזית לה הוא זקוק כפי שציינתי בתחילת המאמר, מה שמביא את התינוק להיכנס לתוך שלב הציפה במצב הזה- כשהוא עם הפטמה בפה, על הידיים, בחיבוק, בערסול ואפילו לפעמים עם קצת נענוע. לחלופין ישנם מצבים בהם נירדם התינוק תוך כדי הגרפטס שעלינו לעזור לו לעשות.

מתן מענה לתינוק עם לימוד הירדמות עצמאית

אז ברור ומובן שנכון לתחילת חייו של התינוק, אין אפשרות אחרת. המצב אותו ציינתי הוא הכרחי כדי שאנחנו נצליח למלא את צרכיו הפיזיים, הגופניים והרגשיים של התינוק ואכן נמלא אותם עד תום. עם זאת, ברגע שנדע גם לספק את הצרכים הללו של התינוק, ובמקביל נוכל להבחין בכניסה של התינוק לשלב הציפה ושם לעשות את המעבר למיטה, אז נוכל להביא את התינוק לתהליך לימוד הירדמות עצמאית וללא גורם חיצוני שיהיה זקוק לו בהמשך כדי להירדם.

בעצם, כשאנחנו ניתן את הדגש ותשומת הלב להאטת המציצה של התינוק את הפיטמה, כשנבין שהוא מאט את קצב הנשימות שלו, שהוא מתחיל להיכנס לתוך שלב הציפה ושם נעביר אותו למיטה, נוכל להביא את התינוק ללמוד את המסוגלות שלו להירדמות עצמאית וללא הצורך שלו בנו. מאחר ועשינו את המעבר עוד כשהוא מודע לסביבה שלו, שהוא במודעות לגבי מצב הגוף שלו ומרגיש את המעבר מהידיים למיטה והכניסה לתוך שלב השינה העמוקה יהיה בתוך המיטה ללא עזרה של גורם חיצוני.

בתחילה ההרגלים של התינוק תלויים בגורם חיצוני, אך בתוך תהליך יעוץ שינה, אנחנו מאפשרים למידה אחרת לתינוק, תוך כדי שאנחנו ממלאים באופן מלא את צרכיו של התינוק, בתוך שלב הציפה, אנחנו מביאים לשינויים אותם התינוק יכול 'לשאת' מבלי לגרוע בצורך הפיזי, הגופני או הריגשי שלו. בתוך שלב הציפה אנחנו בעצם עושים את הצעדים הקטנים/השלבים השונים לשם לימוד הירדמות עצמאית ובתהליך של לימוד התינוק את יכולתו להירדם בצורה אחרת משהורגל אליה.

האם אתם יודעים להביא את התינוק שלכם להירדם באופן עצמאי? לפרטים נוספים השאירו פרטים בתחתית הדף

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: