השפעת הנושא הכספי על הזוגיות

בתהליכי יעוץ זוגי, הנושא הכספי בין בני הזוג הוא נושא שעולה לא מעט ואפילו כמעט תמיד. השפעת הנושא הכספי על הזוגיות יכולה להיות גורם מאוד משמעותי על אופי היחסים בזוגיות כתוצאה מחילוקי דעות לגבי הנושא הכספי, שלרוב מתוקשר בריב וכעס בין בני הזוג וכתוצאה מכך נוצר פער ביכולת השיח שלנו על הנושא הכספי. לאורך הזוגיות אנחנו נחווה קושי להגיע להסכמות שאולי בתחילת הזוגיות כן הצלחנו לגשר, מאחר והכעס סביב הנושא הכספי רק הולך ומתעצם וכל פעם שנגיע לדבר על הנושא הכספי נקודת ההתחלה של השיח תהייה ממקום של תסכול וכעס ומקום ההקשבה הולך ופוחת.

יש לציין שהנושא הכספי בזוגיות קיים לאו דווקא בבתים בהם ישנם קשיים כלכליים. יש לא מעט זוגות שכלכלת הבית מאוד יציבה וטובה, ועדיין ישנם לא מעט חילוקי דעות לגבי סגנון ההתייחסות של שני בני הזוג לכסף. הראייה של בני הזוג את נושא כלכלת הבית וחשיבות סדר עדיפויות, כל הנושא הכלכלי בנוגע לגידול הילדים, חילוקי דעות בנוגע להחלטות מהותיות ולקיחת רסיקות כאלה ואחרות לאורך השנים ובכלל הסתכלות שונה על כל הנושא הכספי מאחר וכל אחד מבני הזוג גדל בבית שונה- מה שיביא להתייחסות השונה של כל אחד מבני הזוג בעניין הנושא הכספי.

פערי חשיבה בהתנהלות כלכלית

בכל זוגיות באשר היא, כל אחד מבני הזוג מגיע מבית שונה, מרקע שונה, מהשקפות שונות ואחרות לגבי לא מעט נושאים וכך גם לגבי הנושא הכספי. לאורך הזוגיות, ככל שההסכמות או יותר נכון חוסר ההסכמות לגבי הנושא הכספי בבית לא יהיו מדוברות בצורה נכונה, לא נצליח להגיע למצב של שיח שמביא לתוצאות בעשייה המשותפת שלנו בכלכלת הבית, כך ילכו ויתעצמו הריבים והוויכוחים סביב הנושא הכספי.

פערי החשיבה שהבאנו איתנו כל אחד מבני הזוג מהבית האישי שלו, הולכים ותופסים מקום משמעותי בתוך המערכת הזוגית שלנו, וככל שיעבור הזמן, והפערים ילכו ויתעצמו, אנחנו נחווה קשיים בתקשורת הזוגית שלנו בנושאים נוספים שלא תמיד נראה שיש להם הקשר ישיר לנושא הכספי, אך כשנדע לדבר על הנושאים הנוספים, לשאול את השאלות הנכונות, נוכל לגלות שיש לא מעט נושאי ריב בין בני הזוג שהם תוצר ישיר מהנושא הכלכלי הלא פתור או פחות מדובר מאחר ונמנעים מלדבר עליו כדי לחסוך מעצמינו ריבים בנושא.

איך מגשרים על פערי החשיבה בנושא הכספי

כמו כמעט בכל נושא שיש עליו חילוקי דעות, עלינו לדעת מה המניעים שמביאים את הצד השני לחשוב או להרגיש שונה מאיתנו. להבין מה המקור לחשיבה השונה ומה בעצם גורם לכל אחד מאתנו להיות בחוסר הסכמה שמביאה לאורך הזמן לחוסר יכולת של אמפטיה, ולא מעט תסכולים כתוצאה מחוסר רצון להעלות את הנושא הכספי. חוסר נעימות מול האחר, רצון "להשקטה" את הנושא ואפילו במקרים חריגים להסתרה כזאת או אחרת של פעולות הנעשות בבית ע"י אחד מבני הזוג כדי להימנע מלהגיע לעימות או לריב סביב הנושא.

כשכל אחד מאתנו בזוגיות ידע להסתכל על הצורך של האחר, ידע להבין את הרקע שמביא האחר לתוך הנושא הכלכלי בתוך הזוגיות, שהשיח סביב הנושא הכספי בזוגיות יהיה מתוך מקום של הבנה את האחר שידע איך להגיד ולדבר את המחשבות, החששות, הלבטים שלי עם הצד הראשון ולא מתוך מקום של האשמה, שיפוטיות תסכול או כעס, בנוסף לזה שאנחנו נוכל להביע את דעתנו בנושא מול בן הזוג מבלי לחשוש מהתגובה שלו ומנקודת ההנחה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת לתקשר ולהגיד לאחר את שעל ליבו והרגשתו, גם כשלפעמים האמת שמוצבת לנו כמראה לא תמיד פשוטה להתמודדות, רק אז נוכל להצליח להגיע לשיח קשוב שיביא לשינוי המחלוקת לעניין הנושא הכספי בבית.

איך ניגשים לשיחה על הנושא הכספי

נתחיל מזה שכמו בכל נושא לרוב כשהוא מדובר ומראש הסיכוי שבעקבות העלאת אותו נושא אנחנו מגיעים לריב, כך גם לעניין הנושא הכספי, הנכון הוא לא לדבר על הנושא כבדרך אגב בתוך התנהלות של סדר היום. כדי שנצליח לדבר מבלי להגיע לוויכוח או לריב על הנושא הכספי בבית, עלינו לדאוג לקיים שיחה שנקבעה מראש לגבי הנושא, לקחת כל אחד מאתנו אחריות ולדעת מה אני רוצה להגיד בתוך השיחה הזאת עבור עצמי ולא לבוא מתוך מקום של האשמה, ביקורתיות או שיפוטיות את האחר. להגיע לשיחה בהבנה וברצון שהמטרה היא להביא את ידיעתו של בן הזוג מה גורם לי להרגיש כשעולה עניין שנושא בתוכו את הנושא הכספי, איך אני מצפה שדברים יראו או ישמעו בתוך השיח על הנושא ומה הייתי מצפה מבן הזוג שיעשה עבורי.

לבוא לשיחה מתוך הבנה שהנושא הכספי, כמו כל נושא אחר שנתון לחילוקי דעות שמגיעות כתוצאה מהשקפות עולם שונות, מהבנה שכדי לקיים זוגיות נעימה ונוחה לשני הצדדים עלינו לראות את הצורך וההרגשה של בן הזוג, לדעת איך להציג את דבריי מבלי לשפוט את האחר או לפסול את דעתו, לבוא ממקום של הבנה שבמידה ולא נצליח להגיע לשיתוף פעולה בעניין הנושא הכלכלי אנחנו עלולים להגיע לתוצאות של ריחוק וקשיים בתקשורת גם בנושאים ותחומים אחרים מאחר והתסכול רק ילך ויתעצם עם הזמן, ועצם העובדה שבחרנו לחיות בשותפות אנחנו צריכים לדעת על מה אני מסוגל לבוא לקראת האחר ומה הם העקרונות שלי שלא אצליח לוותר עליהם והאחר יבוא לקראתי. רק כשנוכל להגיד את דברינו מבלי להרגיש במקום ששופטים אותנו ולהיפך, שנוכל להקשיב מבלי לשפוט את האחר, נוכל להגיע להסכמות אחרות ושונות.

איך אתם חווים את השיח סביב הנושא הכלכלי עם בן הזוג? רוצים כלים לדעת לדבר ולתקשר אחרת על הנושא הכספי בבית? השאירו פרטים בתחתית הדף.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

זוג הורים בהריון מחזיקים ידיים

סמכות הורית

האם שאלנו את עצמינו כהורים מה הסמכות ההורית אותה בחרנו לנו כהורים? מה משמעות כל סמכות הורית ואיך בחירת הסמכות ההורית שלנו משפיעה על הילדים

קרא עוד »
ילדים משתוללים עם כריות במיטה

פספוסי לילה

לא מעט מקרים של פניות אליי לשם תהליך של הדרכת הורים, למרות שלרוב הפנייה היא בעקבות חוסר ידע בהעמדת גבולות, בחוסר אחידות בהתנהלות בין בני

קרא עוד »

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: