פספוסי לילה

לא מעט מקרים של פניות אליי לשם תהליך של הדרכת הורים, למרות שלרוב הפנייה היא בעקבות חוסר ידע בהעמדת גבולות, בחוסר אחידות בהתנהלות בין בני הזוג עם הילדים, במצב בו ההורים מרגישים שהם יותר כועסים ומתוסכלים מהילדים בבית מאשר נהנים מהם, שוב ושוב אני מגלה לאורך התהליך שכתוצאה ישירה "מהבלגן" שיש בבית עם הילדים, יש פספוסי לילה באחוזים מאוד גדולים של התהליכים.

בנוסף "לבלגן" שבעקבותיו פונים אליי ההורים, אני מבינה עד כמה ההורים המאוד מתוסכלים מהמצב בו הילד מפספס לאורך הלילה, מוצאים את עצמם הופכים להיות אחראים על ההליכה של הילד לשירותים לאורך הלילה {לפעמים גם לאורך היום}, וככל שאנחנו ההורים לוקחים אלינו את האחריות על שלפוחית השטן של הילד שמפספס, כך הילד פחות ופחות ילמד להקשיב לגוף שלו, ללמוד להיות אחראי לגוף שלו וכתוצאה ישירה מכך הפספוסים רק ילכו ויתרבו לאורך הזמן- גם לאורך הלילה וגם לאורך היום.

לימוד הקשבה לגוף

כפי שציינתי, לרוב כשאנחנו ההורים מנסים לעזור לילד לחסוך מעצמו {או מעצמינו} פספוסים בלילה או בכלל, ככל שיעברו הימים אנחנו נוסיף ונזכיר יותר ויותר לילד ללכת לשירותים,  ונתרץ את זה ב: "הוא מרוכז במשחק ולא שם לב", "אנחנו לפני יציאה מהבית אז שלא יברח לו", "אני אזכיר לו כדי שזה יהיה לו במודע" ניזום יותר ויותר הליכה לשירותים לאורך הלילה שלנו אותו וכדומה. ככל שאנחנו ניקח לעצמינו את האחריות על ההליכה של הילד לשירותים- על הגמילה שלו, כך יסיר הילד את האחריות שלו כלפי הגוף שלו יותר ויותר.

לאורך הלילה, לרוב, אפילו קשה יותר להיות במודעות והקשבה למה שקורה בגוף שלנו, אך אם נצליח ליצור מודעות ואחריות לגוף לאורך היום, כך נצליח להביא את ההקשבה, המודעות והאחריות לגוף של הילד גם לאורך הלילה, אפילו בשינה המאוד מאוד עמוקה. כשאנחנו נשנה רק את השפה/הדיבור שלנו עם הילד כשנעביר אליו את היכולת שלו להקשיב לגוף שלו, להיות מודע לצרכי הגוף שלו, להיות אחראי לגוף שלו לאורך היום, רק אז נצליח להביא אותו להקשבה, מודעות ואחריות שלו כלפי הגוף שלו לאורך הלילה.

כן, כן! רק ע"י שינוי השפה והדיבור שלנו עם הילד.

שינוי גישה והעברת אחריות

אז איך בעצם נביא את הילד להקשיב לגוף שלו? לצרכים שלו? להיות אחראי ובעל שליטה מלאה לגוף שלו- לגבי הגמילה ובכלל? כדי להביא ילד להקשבה לגוף שלו אנחנו קודם כל צריכים להביא אותו להבנה מה ההרגשה שלו לגבי הפספוסים שלו- כאשר ילד מפספס, לרוב התגובה של ההורים תהייה: לא נורא / כעס/ התעלמות / נטו ניקיון ופחות דיבור סביב הפספוס וכ"ו. כשאנחנו לא מבררים עם הילד מה הוא מרגיש לגבי הפספוס, כמה הוא מתוסכל בעצמו מכך שמתאכזב ומאכזב מאחר ולא מצליח, כשהילד יבין וידבר את ההרגשה שלו כתוצאה מהפספוס, תהייה לו יכולת, מטרה והנעה לפעולה שלו כדי לשנות את ההרגשה שלו עבור עצמו.

אז כדי שנתחיל להביא למודע את ההרגשה של ילד לגבי הפספוסים שלו, נתחיל בזה שבכל פעם שהילד מפספס נשקף לו בשאלה את מה שהוא מרגיש כלפי הפספוס: "אני מבינה שלא נעים לך שפספסת?"- כשאנחנו משקפים בשאלה, אנחנו קודם כל מאפשרים לו להבין ולהעלות לו למודע מה הוא מרגיש סביב הפספוס, אנחנו מאפשרים לו לתקן אותנו במידה ואנחנו טועים לגבי ההרגשה שלו והכי חשוב, אנחנו בעצם מביאים אותו להבנה שהפספוס הוא שלו, ההרגשה כתוצאה מזה היא שלו ורק הוא יכול לשנות אותה עבור עצמו.

מעבר לשיקוף בזמן הפספוס, לאורך כל היום, במצבים מתאימים, אנחנו נעלה לילד למודע את האחריות שלו עבור הגוף גוף שלו- כשהוא רעב ומבקש לאכול נגיד לו: "איזה יופי אתה יודע להרגיש כשהגוף שלך רעב ולדעת מתי אתה צריך לאכול". כששבע ומסיים לאכול: "איזה יופי שאתה יודע להקשיב לבטן שלך ולדעת מתי אתה שבע ולסיים את הארוחה. כשמתקלח: "ממש נעים לראות איך אתה יודע לדאוג לגוף שלך שיהיה נקי ויהיה לך נעים בגוף"כשמצליח ללכת לשירותים: "משמח לראות שאתה מצליח להרגיש שאתה צריך לשירותים ומצליח ללכת בזמן" וכדומה. בעצם לאורך כל היום אנחנו מעלים למודע את ההקשבה לגוף ואת היכולת שלו לדאוג ולהקשיב לגוף שלו.

להקשבה לגוף בזמן שינה

אחרי שהילד מצליח להבין, להקשיב, להיות מודע, עצמאי ואחראי לגוף שלו, אז נתחיל להביא אותו למודעות והבנה שהוא מסוגל ויכול לדאוג ולהקשיב לגוף שלו גם לאורך הלילה. אחרי שהילד הבין מה הוא מרגיש כשמתעורר רטוב, כתוצאה מהשיקוף שלנו את ההרגשה שלו {גם אם לא עונה השיקוף עושה את שלו}, נתחיל להביא אותו להבנה שגם לאורך הלילה הוא יכול להקשיב ולהיות אחראי לגוף שלו.

נתחיל בזה שנשקף לו את ההצלחות שלו לאורך היום, נדבר על ההצלחות שלו על ההקשבה והאחריות לגוף גם לאורך היום וגם לפני שנת הלילה: "אתה יודע שאתה יכול לסמוך על עצמך שתצליח להקשיב לגוף שלך כשיש לך פיפי בלילה כמו שהצלחת להרגיש כש….."- לתת לו את ההבנה וההרגשה שאתם סומכים עליו, שזה שלו ולא שלכם לטוב ולרע. רק אחרי שיבין שזאת האחריות שלו, יתחיל לקחת את ההקשבה לגוף לתחום אחריותו.

בנוסף לזה שהעברנו אל הילד את תחום האחריות, נתחיל לשאול אותו מה הוא חושב שיכול לעשות למען עצמו כדי להצליח להרגיש כשיש לו פיפי לאורך הלילה, נשאל את הילד מה הוא חושב שיכול לעזור לו להצליח ממש כמו שמצליח לאורך היום להקשיב לגוף שלו- גם לגבי ההליכה לשירותים וגם בכלל = שיחזור הצלחות. ואתם ההורים תתפלאו לגלות עד .כמה יצירתיים יכולים להיות ילדים בפתרונות שלהם עבור עצמם בשביל להצליח. כמה יצירתיים הם יכולים להיות עבור עצמם אם רק אנחנו נדע להעביר אליהם את האחריות = לשחרר.

אם הגעתם עד לפה, כנראה שאתם מספיק מתוסכלים בשביל לרצות לעשות תהליך משמעותי שיעזור לילד שלכם להיגמל במקום להמשיך להיות מתוסכלים- אתם והוא. רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים בתחתית הדף.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כותבות נוספות

הצבת גבולות

הצבת גבולות

הצבת גבולות – מה זה אומר? כמה פעמים מאז שאתם הורים פגשתם את המושג הצבת גבולות? כמה פעמים שאלתם את עצמכם מה זה אומר  הצבת

קרא עוד »

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

כמה מילים על העורכת

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: