מאמר אורח
הדרכה להורים – החשיבות במקרה של ילדים הסובלים מדיכאון

ילדכם סובל מדיכאון? הדרכת הורים תעזור לכם

למרות הדעה הרווחת, גם ילדים עשויים לסבול מדיכאון, וזאת בניגוד גמור לעובדה שמדובר בתקופת זמן מלאת אופטימיות ושמחת חיים. מחקרים רבים אומנם מראים כי שכיחות התופעה מאוד קטנה ונעה בין 3% ל- 5% בלבד בקרב גילאי בית הספר היסודי ועד 1% בקרב ילדים קטנים יותר, אלא שתקופת הקורונה בה הילדים סגורים רוב היום בבתיהם ונמצאים הרחק מחבריהם, הקפיצה את המספרים. חוששים שגם ילדכם נמצא בדיכאון או בדרך לשם? בשורות הקרובות תבינו כיצד הדרכה להורים תעזור לכם להתמודד עם הבעיה בצורה הכי טובה שרק אפשר, מעבר לטיפול הפסיכולוגי המקצועי שרצוי כי תיפנו גם אליו.

דיכאון בתקופת הילדות – הסימנים שצריך לשים לב אליהם

דיכאון אצל ילדים הפך בתקופה האחרונה לדבר מאוד שכיח, עם כניסתנו לריחוק ובידוד חברתי משום מגבלות הקורונה. הורים רבים אומנם נוטים לחשוב כי הילד בסך הכל משועמם, אך בסופו של דבר מגלים באיחור כי מדובר בדיכאון של ממש. כיצד תדעו לזהות את הדיכאון בזמן? ראשית כל, עליכם להכיר מספר סימנים שעלולים להעיד על כך. מבין הסימנים השכיחים ניתן לציין הסתגרות בחדר, סירוב להשתתפות בפעילויות חברתיות, חוסר מוטיבציה, תוקפנות ושינויים במשקל הגוף (חוסר רצון לאכול או אכלנות יתר) וכמובן איבוד של שמחת החיים שאפיינה את הילד בעבר. לעיתים לדיכאון עשויים להתלוות גם תסמינים פיזיים כגון הרטבת לילה, תחושות וגירודים בגוף ועוד. 

ברגע ששמתם לב לאחד או יותר מהסימנים שציינו ואתם מרגישים כי משהו אינו כשורה, חשוב שלא תתעלמו או תמציאו תירוצים לעצמכם שזוהי תקופה חולפת שתסתדר מעצמה. ככל שתחכו יותר, כך הדיכאון יתקבע והפגיעה תהיה גדולה יותר. יש לפנות לעזרה פסיכולוגית מקצועית בהקדם, כזאת שתאפשר לאבחן את הדיכאון, הסיבות להופעתו וקבלת טיפול, אפילו תרופתי, אם עולה הצורך בכך. 

גם הדרכה להורים יכולה לעזור

מלבד הפנייה לייעוץ פסיכולוגי, חשוב מאוד כי תבררו גם לגבי האפשרות לקבל הדרכת הורים שתעזור לכם להבין כיצד להתנהל במסגרת המשפחתית אל מול הילד. בהדרכה שכזאת תקבלו כלים שיעזרו לכם לתקשר עם הילד למרות ההסתגרות וההתרחקות שלו מכם ותלמדו כיצד לגרום לילד להתמודד עם מצבו. חלק מרכזי בהדרכה הוא ללמוד להכיל את הילד בצורה בלתי שיפוטית, ללמוד להקשיב לו ולפעול רק בנקודות הזמן המתאימות, בין אם באמצעות אמירת המילה הנכונה, הצעה לביצוע פעילות כלשהי שתגרום לו להיפתח מעט ועוד. 

הדרכת הורים מקצועית אשר תועבר על ידי מטפלת משפחתית מוסמכת ומנוסה, גם תעזור לכם כהורים לטפל בעצמכם ובזוגיות שלכם. תוכלו ללמוד בה על דרכים להפיג את המתחים שנוצרים, כיצד לקבל את המצב בצורה שקולה, ללא היסטריה ולחץ מיותרים, ומהי דרך הפעולה הנכונה מבלי שהדבר יפגע בחיים האישיים והזוגיים שלכם. דוגמא מצויינת לכך היא באמצעות הדרכה בשיטת NLP ,אשר כוללת שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע. תתפלאו לגלות כמה הדבר עוזר.

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב:

השאר פרטים לשיחת ייעוץ ואנו נחזור אלייך בהקדם

כמה מילים על העורך

מיכל מדר - יועצת זוגית, יועצת שינה ומדריכת הורים לגיל הרך והבוגר. מנהלת משפחתון ועובדת עם ילדים ומשפחות למעלה מ 20 שנה. בוגרת מכללת עידן ההורות בהסמכה כמטפלת משפחתית בשיטת האינטליגנציה הרגשית ומטפלת מוסמכת NLP Practitioner – שינוי הרגלי חשיבה ותת מודע.

עוד מהאורחים שלנו

שתפו ועזרו לנו להגיע לקהל רחב: